Ondernemen zonder zorgen

Leuke opdrachten, tevreden klanten, continue omzet, een gezond rendement en gemotiveerde medewerkers. Dit zijn resultaten waar veel ondernemers blij van worden. Als je dit op orde hebt, hoef je je als ondernemer weinig zorgen te maken… of toch wel?

De meeste ondernemers maken weliswaar strategische plannen voor de komende jaren, maar veel minder stellen de existentiële vraag: is mijn business(model) voorbereid op de toekomst? Zit je in de waan van de dag, “we doen het nu toch prima?”. Alleen bij onzekerheid gaan we de  houdbaarheid van het businessmodel kritisch beoordelen. De realiteit is dat het succes van vandaag geen garantie geeft voor de toekomst. Er zijn signalen waaraan je kunt herkennen of een bedrijf gevaar loopt. Hieronder drie van deze signalen uit de praktijk:

Signaal 1:
“Die concurrent zag ik niet aankomen”

Organisaties doen er goed aan (trends in) de omgeving scherp in de gaten te houden en op waarde te schatten. Daarmee verklein je de kans dat de concurrentie je ‘overvalt’.

 

Signaal 2:
“Min klant koopt niet online”

Van sommige producten lijkt het niet logisch ze online aan te bieden. Toch is er voor elk product en branches een online markt, d.w.z. een online verkoopkanaal naast een fysieke “winkel”.  Het voorziet in de behoefte van de klant aan gemak. Beweer dus niet te stellig dat online voor jouw business geen geschikt verkoopkanaal is. In de huidige economische situatie worden stappen naar online makkelijker gezet.

Signaal 3: “Ik weet niet wat de èchte klantbehoefte is”

Op welke dienst zitten jouw klanten met smart te wachten? Welk problemen en welke behoeften hebben ze? Heb jij daar de gedroomde oplossing voor, en zo niet: kun je die ontwikkelen? 
Je moet de klant niet geven wat hij wil, maar wat hij nodig heeft. Als je je businessmodel wilt vernieuwen, dan moet je de klantbehoefte zelf ontdekken door onder meer

  1. Trends in vizier te krijgen, te begrijpen en te vertalen naar oplossingen
  2. Ergernissen van klanten te verzamelen en daar de ultieme oplossing voor te bedenken.
  3. Goed te kijken naar andere branches en de successen toepassen op je eigen probleem.

Zijn er meer signalen te herkennen. Weet jij ze te herkennen en tijdig op in te spelen? Toets tijdig de houdbaarheidsdatum van jouw businessmodel.